keskiviikko 11. joulukuuta 2019

Huomioita viestinnästä - BM Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluissa


9.12.2019 Mikkeli, haastattelussa viestintäpäällikkö Jouni Vauhkonen


Muutosviestinnällä pyritään leikkaamaan ”kriisikurvia”
Viestintä tulee tehdä kohderyhmälähtöisesti. On pidettävä mielessä, että tuotetaan palveluja. Viestinnän tueksi on viestintäaineistot, esim. videot yms. Kun on julkinen organisaatio, juuri mikään ei voi olla salaista (poislukien asiakastiedot) ja on oltava proaktiivinen. Perustelut tärkeitä. Muutos aiheuttaa aina odottamattomia seurauksia.
Essotella muutoksissa järjestetään yhteisiä tapahtumia, nimetään muuttokoordinaattoreita, tehdään uutisia intraan, videoita, kannustetaan tilaisuuksien järjestämiseen, joissa voi kohdata etukäteen työkavereita ja johtajat käyvät osastokokouksissa ja sivupisteissä.  

Muutos vauhtiin
Muutos on ensin perusteltava ja luotava kiireen tuntua, koska muuten ihmiset eivät suhtaudu siihen tosissaan. Ensimmäisessä vaiheessa perustelut löytyvät siitä, mitä muutos merkitsee liiketoiminnalle. Kun muutos tulee yksilölle ajankohtaiseksi, hän ajattelee sitä siitä lähtökohdasta, mitä muutos merkitsee minulle. Viestintä on tehtävä tältä pohjalta. Myös luottamushenkilöt on huomioitava kunnallisen organisaation viestinnässä.
Intensiteetti lisääntyy, kun aletaan käsitellä, mitä muutos tarkoittaa ihmisille. Noin puoli vuotta etukäteen aletaan tehdä isoissa asioissa viestintää, pitemmässä kaaressa esim. esitteet muuttuisivat liikaa. Tilamuutokset tiedotetaan henkilöstölle kuukautta aiemmin ja asiakkaille hiukan ennen varsinaista muutosta.

Päivittäinen viestintä vie paljon esimiesten aikaa.
Tavoitteena on parantaa esimiesten ja henkilöstön viestintäosaamista, mutta sille on löytynyt valitettavan vähän aikaa.. Viestintäpäällikkö käy vähintään kerran vuodessa kouluttamassa esimiehiä. Tärkein viestintätapahtuma on, kun Essoten työntekijä kohtaa asiakkaan. Tätä viestintäyksikkö pyrkii tukemaan mm. esitteillä. Ennakointi on viestinnässä tärkeää esim. isojen asiakasmäärien vuoksi.  

Hankkeet tuottaa muutoksia
Viestintäpäällikkö suunnittelee viestintää ja viestinnässä on vuosikello. Hankkeet ovat yksi asia, joka tuottaa muutosta ja viestintäpäällikkö seuraa hankkeita. Näin pääsee perille tulevasta muutoksesta ja voi reagoida asioihin riittävän ajoissa.
Markkinoinnin ammattilainen on hankittu taloon, koska asiakkaista kilpaillaan. Some-viestintä kaipaisi suurempaakin suunnittelua.

Turbulenssi haittaa vaikuttavuuden mittaamista
Mittaaminen on todella vaikeaa, kun turbulenssia on niin paljon. Vaikutusta on. Kun viime vuonna ei julkaistu palveluopasta ja säästettiin, mutta ns. ulkokuntamyynti putosi. Markkinointia siis tarvitaan. Ei ole löytynyt selkeitä organisaation toimintaan liittyviä tunnuslukuja tai linjoja niitä varten. Moni muutos tulee monen toimintaportaan kautta. Viestinnän osuutta on liki mahdoton erotella, kun on monta tekijää ja paljon muutosta.


BM-käynnillä koulutuspäällikkö Heli Tirri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti