9.12.2019 Mikkeli, haastattelussa viestintäpäällikkö Jouni Vauhkonen
Muutosviestinnällä pyritään leikkaamaan ”kriisikurvia”
Muutosviestinnällä pyritään leikkaamaan ”kriisikurvia”
Viestintä
tulee tehdä kohderyhmälähtöisesti. On pidettävä mielessä, että tuotetaan
palveluja. Viestinnän tueksi on viestintäaineistot, esim. videot yms. Kun on
julkinen organisaatio, juuri mikään ei voi olla salaista (poislukien
asiakastiedot) ja on oltava proaktiivinen. Perustelut tärkeitä. Muutos aiheuttaa
aina odottamattomia seurauksia.
Essotella muutoksissa järjestetään yhteisiä tapahtumia, nimetään muuttokoordinaattoreita, tehdään uutisia intraan, videoita, kannustetaan tilaisuuksien järjestämiseen, joissa voi kohdata etukäteen työkavereita ja johtajat käyvät osastokokouksissa ja sivupisteissä.
Essotella muutoksissa järjestetään yhteisiä tapahtumia, nimetään muuttokoordinaattoreita, tehdään uutisia intraan, videoita, kannustetaan tilaisuuksien järjestämiseen, joissa voi kohdata etukäteen työkavereita ja johtajat käyvät osastokokouksissa ja sivupisteissä.
Muutos vauhtiin
Muutos on ensin perusteltava
ja luotava kiireen tuntua, koska muuten ihmiset eivät suhtaudu siihen
tosissaan. Ensimmäisessä vaiheessa perustelut löytyvät siitä, mitä muutos
merkitsee liiketoiminnalle. Kun muutos tulee yksilölle ajankohtaiseksi, hän
ajattelee sitä siitä lähtökohdasta, mitä muutos merkitsee minulle. Viestintä on
tehtävä tältä pohjalta. Myös luottamushenkilöt on huomioitava kunnallisen
organisaation viestinnässä.
Intensiteetti lisääntyy, kun
aletaan käsitellä, mitä muutos tarkoittaa ihmisille. Noin puoli vuotta
etukäteen aletaan tehdä isoissa asioissa viestintää, pitemmässä kaaressa esim.
esitteet muuttuisivat liikaa. Tilamuutokset tiedotetaan henkilöstölle kuukautta
aiemmin ja asiakkaille hiukan ennen varsinaista muutosta.
Päivittäinen viestintä vie
paljon esimiesten aikaa.
Tavoitteena
on parantaa esimiesten ja henkilöstön viestintäosaamista, mutta sille on
löytynyt valitettavan vähän aikaa.. Viestintäpäällikkö käy vähintään kerran
vuodessa kouluttamassa esimiehiä. Tärkein viestintätapahtuma on, kun Essoten
työntekijä kohtaa asiakkaan. Tätä viestintäyksikkö pyrkii tukemaan mm.
esitteillä. Ennakointi on viestinnässä tärkeää esim. isojen asiakasmäärien
vuoksi.
Hankkeet tuottaa muutoksia
Viestintäpäällikkö
suunnittelee viestintää ja viestinnässä on vuosikello. Hankkeet ovat yksi asia,
joka tuottaa muutosta ja viestintäpäällikkö seuraa hankkeita. Näin pääsee
perille tulevasta muutoksesta ja voi reagoida asioihin riittävän ajoissa.
Markkinoinnin
ammattilainen on hankittu taloon, koska asiakkaista kilpaillaan. Some-viestintä
kaipaisi suurempaakin suunnittelua.
Turbulenssi haittaa
vaikuttavuuden mittaamista
Mittaaminen
on todella vaikeaa, kun turbulenssia on niin paljon. Vaikutusta on. Kun viime
vuonna ei julkaistu palveluopasta ja säästettiin, mutta ns. ulkokuntamyynti
putosi. Markkinointia siis tarvitaan. Ei ole löytynyt selkeitä organisaation
toimintaan liittyviä tunnuslukuja tai linjoja niitä varten. Moni muutos tulee
monen toimintaportaan kautta. Viestinnän osuutta on liki mahdoton erotella, kun
on monta tekijää ja paljon muutosta.
BM-käynnillä koulutuspäällikkö Heli Tirri
BM-käynnillä koulutuspäällikkö Heli Tirri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti