Psykologinen
turvallisuus käsitteenä tarkoittaa esimerkiksi tiimin jäsenten jaettua tunnetta
siitä, että tiimissä on turvallista ottaa sosiaalisia riskejä ihmisten
välisessä vuorovaikutuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että tiimin jäsenet voivat
ilman pelkoa nolatuksi, hylätyksi tai rangaistuksi tulemista ilmaista
mielipiteitään ja ottaa puheeksi asioita. Psykologisesti turvallisessa tiimissä
jäsenet kokevat voivansa kysyä kysymyksiä, varmistaa asioita, pyytää apua sekä
esittää mielipiteitä, ideoita, huolia, epäilyksiä ja epäkohtia ilman
rangaistuksen pelkoa ja huolimatta siitä, että voi itse vaikuttaa vähän
naurettavalta tai hölmöltä. Psykologisesti turvallisessa tiimissä on siten myös
turvallista tehdä virheitä ja puhua niistä. (Edmonson 2003.)
Psykologinen turvallisuus osana pedagogista
toimintakulttuuria tukee organisaation oppimista. Suoriutuakseen
omassa tehtävässään Ekamin tulee
olla oppiva organisaatio, jossa oppii opiskelijoiden lisäksi koko henkilöstö. Ekamin
pedagogisessa ohjelmassa, joka on
toteutettu osana opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän strategiarahoituksen
toimenpiteitä, tuodaan käytännön toiminnan tasolle Ekamin strategian
tavoitteita, missiota ja arvoja. Ekamin pedagoginen
toimintakulttuuri rakentuu strategiassa asetetuista tavoitteista, henkilöstön
osaamisesta ja jatkuvasta kehittämisestä. Kaikilla näillä toimenpiteillä
pyritään lisäämään opiskelijoiden ja henkilöstön kokemusta psykologisen
turvallisuuden tunteesta.
Ekamin
pedagogisessa ohjelmassa määritetään pedagogista toimintakulttuuria tavalla,
joka tavoittaa jokaisen tiimin oppimisen. Kaikkien on ylläpidettävä ja
kehitettävä osaamistaan sekä verkostoiduttava saavuttaakseen yhteisiä
päämääriä. Kannustus, luottamus, palautteen pyytäminen ja osaamisen jakaminen
ovat toimintakulttuurin peruspilareita ja niiden varassa luodaan myös
yhteisesti hyvää työilmapiiriä ja turvallista työympäristöä. Opetus- ja
ohjaushenkilöstö oppii yhdessä toistensa ja opiskelijoiden kanssa. Luodaan
ilmapiiri, jossa on helppo ottaa puheeksi mieltä askarruttavia asioita sekä
pyytää toisilta ihmisiltä apua. (Ekamin pedagoginen
ohjelma 2019.)
Mukaeltu
lähteestä: Edmondson, Amy (2003). Psychological safety, trust and learning: A
group-level lens. Teoksessa: Trust and Distrust in Organizations: Dilemmas and
Approaches, 239– 272. Toim. Roderick Kramer ja Karen Cook. New York: Russell
Sage Foundation. 400 s. ISBN: 978-1-61044-338-8.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti