tiistai 17. joulukuuta 2019

Luovuus kukkii rikastavissa työyhteisöissä



JYMY -hankkeen lähestyessä loppuaan on yhteiskunnassamme käynnissä vilkas keskustelu liittyen tuoreen pääministerimme, Sanna Marinin, taustaan. Kaupan kassana toiminut hallintotieteiden maisteri twiittasi 15.12.2019: ”Olen tavattoman ylpeä Suomesta. Täällä köyhän perheen lapsi voi kouluttautua pitkälle ja yltää elämässään moneen. Kaupan kassasta voi tulla vaikka pääministeri. Ilman duunareita ei Suomi selviäisi. Arvostan jokaisen työntekijän, ammatinharjoittajan ja yrittäjän työtä korkealle!”

Sannan tarina ja mediassa käytävä keskustelu on tehnyt näkyväksi suomalaisen koulutusjärjestelmän onnistumista koulutuksen tasa-arvon toteuttamisessa. Ammatillinen koulutus kykenee kehittyessään vielä entistäkin paremmin vastaamaan koko koulutusjärjestelmällemme annettuun haasteeseen: mahdollistaa uusien sannojen tarinoiden toteutua tukemalla yksilöiden matkaa kohti omia ammatillisia unelmiaan.

JYMY -hankkeen Itä-Suomen alueverkoston seminaarissa 4.11.2019 Lappeenrannassa kävimme fasilitoijamme, Tapu Holttisen, johdolla keskustelua siitä, miten koulutusorganisaatioiden johto voi omalla toiminnallaan edistää tätä kehitystä. Miten ammatillista koulutusta vahvistetaan paikkana, jossa yksilön - niin opiskelijan kuin henkilöstöönkin kuuluvan - omaa tulevaisuutta ja osaamisidentiteettiä rakennetaan myönteisessä ja toiveikkaassa hengessä?

Yksi keino on kehittää koulutusorganisaatioiden kulttuuria rikastaviksi yhteisöiksi Pekka Himasen esittämän mallin mukaisesti (kuva alla).





Pekka Himasen mukaan rikastava vuorovaikutus perustuu itseluottamukseen ja henkilöiden väliseen keskinäiseen luottamukseen. Rikastuttava vuorovaikutus voi syntyä, mikäli luottamus mahdollistaa riskinoton ja jättää tilaa yksilön luovuudelle. Tuntiessaan kuuluvansa laajempaan ”Meihin” ihminen saa itsestään enemmän irti kuin muuten saisi. Vastakohtana ja rikastavan vuorovaikutuksen esteenä ovat pelko, uhkailu ja kilpailu, jossa yksilöiltä riistetään mahdollisuus olla oma itsensä – lopputulemana suuri osa ihmisen energiasta menee onnistumisen maksimoinnin sijasta epäonnistumisten minimoimiseen. Ihmiselle, joka tuntee olevansa uhattu, tuskin tulee mieleen leikitellä uusilla ideoilla ja ottaa riskejä. Pelon kulttuuri johtaa loppuun palamiseen ja epätoivoon.

Luottamuksen ilmapiirin syntyminen on monen tekijän summa, mutta tärkeimmäksi asiaksi Himanen määrittää reiluuden kulttuurin, jossa ei pantata tietoa eikä ole suosikkijärjestelmää, vaan läpinäkyvät pelisäännöt. Rikastavaa työyhteisöä ei synny ilman, että johtaja tai esimies toimii työntekijöiden kanssa läheisessä ja kannustavassa hengessä. Johtajan persoonallisuus ja esimerkki ilmaisevat Himasen mukaan todellisen työkulttuurin. Kannustamisen lisäksi rikastava kulttuuri tarvitsee vastavoimakseen suoran kritiikin kulttuurin.

Meille opettajille Pekka Himasella on selkeä ohje: ”Tärkeintä, mitä opettaja voi antaa, on sellainen kiinnostus ja into omaa aihetta kohtaan, joka vahvistaa opiskelijoiden ja kollegoiden omaa luovaa intohimoa ja auttaa menemään siinä pitemmälle”. Lisäksi opettaja voi parhaimmillaan ojentaa opiskelijoilleen arvokkuuden, merkityksellisyyden ja itseluottamuksen kokemuksen. Tämä ohje pätee mielestäni myös jokaiseen esimieheen. Onhan jokaisen esimiehen tärkein tehtävä mahdollistaa johdettaviensa kasvaa parhaaksi versioksi itsestään. Sillä niin koko Suomen kuin meistä jokaisen elämä rakentuu jatkuvalle oppimiselle.

-          Sari Leppänen, JYMY -hankkeen projektipäällikkö


Lähteet

Holttinen, T. Valmennusmateriaali 4.11.2019 JYMY -hankkeen koulutusjohdon tapaamisessa Lappeenrannassa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti