torstai 3. lokakuuta 2019

Ajatuksia koulutusjohdon tapaamisesta


Tiistaina 3.9.2019 oli kauan kaivattu ja hartaasti suunniteltu päivä: JYMY-hankkeen itäisen alueen koulutusjohdon tapaaminen. Niin omasta organisaatiostani kuin Esedusta ja Samposta oli joukko muutosjohtamisen ammattilaisia tapaamassa toisiaan Kotkan Datariinassa. Fasilitoijamme Tapu Holttisen kanssa johdimme päivän yhteisen työskentelyn ja keskustelun muutosjohtamiseen läheisesti liittyviin teemoihin, resilienssiin ja itseohjautuvuuteen.

Tilaisuudessamme kurkistimme jokaisessa organisaatiossa toteutetun Q-KULT -kyselyn tuloksiin. Tarkastellessamme kolmen organisaation tuloksista ”timanttia”, joka kuvasi kaikkien vastaajien keskimääräistä arviota organisaation nykytilasta ja unelmasta, ilmeni ainakin kaksi asiaa. Ensinnäkin on merkitystä sillä, onko organisaatio osakeyhtiö vai koulutuskuntayhtymä. Osakeyhtiön voidaan ajatella olevan ketterämpi toteuttamaan innovatiivisia kokeiluja ja uudistuksia. Toiseksi organisaatioissa on tulosten mukaan yhteinen unelma: kehittyä innovatiivisemmaksi ja enemmän sisäistä vuorovaikutusta korostavaksi. Tuon unelman tavoittelu edellyttää jokaiselta toimijaltaan - yksilöltä ja organisaatiolta - resilienssiä eli muutosjoustavuutta.

Ammatillisen koulutuksen reformi on massiivisesti testannut ja kehittänyt organisaatioidemme reslilienssiä. Alun perin Hollingin esittämän määritelmän mukaan resilienssi on systeemin kykyä sulauttaa itseensä muutosta ja häiriöitä ilman, että toimintakyky kärsii.  Määritelmässä painottuu ajatus systeemin toiminnan ja rakenteen pysyvyydestä: mitä heikompi systeemin resilienssi on, sitä vähemmän se kestää häiriöitä. Reformi on tehnyt uudella tavalla näkyväksi sen, minkä toiminnassamme ja rakenteissamme haluamme olevan pysyvää. Pysyvää on toiminnan asiakasohjautuvuus ja jatkuva oppiminen. Tuo uusi pysyvä edellyttää asioista uudella tavalla puhumista. Toistamalla sisällöltään samanlaisia keskusteluja samoin tavoin ei ole mahdollista luoda muutosjoustavaa organisaatiota. Q-KULT -työkalu on varsin toimiva, kun tavoittelemme verkostoissa yhdessä oppimista. Samalla opimme puhumaan organisaatioiden kehittämisestä uudella tavalla.
                                                                                               
Ymmärtääkseen muuttunutta tilannetta ja haasteitaan organisaatioissamme on kehitetty uusia yhteisiä käsitteitä, uskomuksia, merkityksiä ja arvoja. Resilienssin kehittyminen on näin kietoutunut keskusteluun muutoksista, tapahtumista ja tulevaisuudesta. Erilaiset keskusteluista tehdyt tulkinnat ovat joko edistäneet tai jopa estäneet resilienssin kehittymistä. Kyky keskustella ja kehittää tulkintoja yhdessä on tärkeä ominaisuus organisaation kohdatessa ennakoimattomia tilanteita, jotka edellyttävät uuden tiedon, ymmärryksen ja toimintamallien rakentamista. Organisaation vuorovaikutusvalmiudet heijastuvat näin joustavuuteen nopeasti muuttuvissa olosuhteissa.

Pyrkimyksessä kohti innovatiivisempaa ja vuorovaikutteisempaa koulutusorganisaatiota on kehittämisen lähtökohta mielestäni koko oppilaitosten itseorganisoituva oppiminen. Kehittäminen toteutuu dialogissa, jossa pyritään vahvistamaan ja edistämään itseorganisoitumista. Toimijoille luodaan mahdollisuuksia ajattelu- ja keskustelusuhteisiin, joiden avulla voidaan yhdessä vastata haasteisiin. Erityisen tärkeätä dialogissa on tutkia oman toiminnan luonnetta ja arvostaa onnistumisia. Keskeisiä kysymyksiä tällöin ovat muun muassa:

·         Tiedämmekö, miksi ihmiset tulevat meillä töihin joka päivä?
·         Milloin he suoriutuvat parhaiten ja sitoutuvat organisaation menestykseen?
·         Miten voimme lisätä ihmisten kykyä ajatella ja toimia innovatiivisesti?
·         Entä miten varmistumme siitä, että ihmiset, joiden on kohdattava muutoksia, kykenevät muuttumaan nopeasti ja tehokkaasti?

Koulutusjohdon tapaamisen keskusteluissa sivusimmekin yllä esitettyjä kysymyksiä. Jatkamme keskustelua tapaamisessamme 4.11.2019 Lappeenrannassa. Näen koulutusjohdon verkostoitumisen oivalliseksi keinoksi paitsi oppia yhdessä myös kehittää yksilöiden ja organisaatioiden resilienssiä.


-          Sari Leppänen, JYMY-hankkeen projektipäällikkö

Lähteet:

Nieminen, M., Talja, H., Heikkilä, J-P, Airola, M., Viitanen, K., Tuovinen, J. 2017. Muutosjoustavuus. Organisaation resilienssin tukeminen. Teknologian Tutkimuskeskus VTT Osakeyhtiön julkaisu. Juvenes Print Oy. Tampere.

Holttinen, T. Valmennusmateriaali 3.9.2019 koulutusjohdon tapaamisessa Kotkassa

Lisätietoja kirjoittajasta

Aloitin Ekamissa 1.8.2019 JYMY-hankkeen projektipäällikkönä. Taustaltani olen tuotantotalouden insinööri (amk), henkilöstön kehittäjä ja ammattiopettaja. Kasvatustieteen opinnoissani suoritin sivuaineopinnot työ- ja organisaatiopsykologiassa. Työssäni olen toiminut pitkissä työsuhteissa paperin- ja kartongin jatkojalostusteollisuudessa sekä julkisen sektorin talous-ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti